Elektrisch varen

ELEKTRISCH VAREN

De toekomst

Elektrisch varen is de toekomst van de watersport. In Nederland sluiten steeds meer gebieden de deuren voor schepen met een brandstofmotor. In Amsterdam is vanaf 2025 enkel elektrisch varen toegestaan. Ook gebieden als de Kromme Rijn en de Biesbosch volgen deze trend binnen enkele jaren. Zelfs iconische wateren rondom Giethoorn zijn nu exclusief toegankelijk voor fluisterboten. Friesland introduceerde al speciale routes voor schepen met elektrische aandrijving. Deze ontwikkeling weerspiegelt een onomkeerbare trend waarin stadscentra en natuurgebieden overstappen op elektrisch varen.

Stimulans

Zowel de overheid als veel watersporters stimuleren het gebruik van elektrische boten, omdat zij erkennen dat elektrisch varen de toekomst is. Het biedt de mogelijkheid om vrijwel geruisloos door prachtige natuurgebieden en grachten te varen, zonder de hinderlijke en ongezonde uitstoot van een rokende uitlaat. Als botenbouwer beseffen wij ook dat we ons moeten inzetten voor de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. We streven ernaar om een wezenlijke bijdrage te leveren aan een beter milieu en om te voldoen aan de groeiende vraag naar elektrische boten. Daarom kunnen zowel de Langenberg Cabin Cruiser als de NeXt Generation worden uitgerust met een elektrische aandrijving.

Onze bijdrage

Wij begrijpen de groeiende behoefte aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid in de watersportsector. Trots dragen wij bij aan deze positieve ontwikkeling. Als u interesse heeft in een elektrische aandrijving voor uw boot, staan wij klaar om u te helpen en te adviseren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

varen molen open kuip Langenberg Cabin Cruiser LCC 33 Overwijk Yachting

ELEKTRISCH VAREN – VOORDELEN

Ontdek de voordelen van een elektrische aandrijving ten opzichte van een conventionele dieselmotor:

  • Stil.
    Varen met een elektromotor betekent varen zonder motorgeluid. Zelfs in vergelijking met de al geluidsarme Langenberg Cabin Cruiser en NeXt Generation met dieselmotor, biedt een elektrische aandrijving een nog stillere ervaring. U hoort alleen het schroefwater achter de boot en de omgevingsgeluiden.
  • Trillingsvrij.
    Een elektromotor veroorzaakt geen trillingen, waardoor het comfortniveau hoger ligt. U kunt genieten van een soepele en trillingsvrije vaartocht.
  • Emissievrij.
    Een elektromotor stoot geen schadelijke stoffen uit. Dat betekent dat u en de omgeving geen last hebben van hinderlijke uitlaatgassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
  • Efficiënt.
    Elektromotoren zijn zeer efficiënt. Maar liefst 90% van de energie wordt omgezet in bewegingsenergie, terwijl dit bij een dieselmotor slechts ongeveer 40% is. Bovendien is het maximale koppel direct beschikbaar. Een verbrandingsmotor moet eerst op toeren moet komen om zijn maximale vermogen te leveren.
  • Hogere betrouwbaarheid.
    Elektromotoren zijn compact, eenvoudig en hebben weinig bewegende delen, waardoor de kans op slijtage minimaal is. Dit resulteert in een hogere betrouwbaarheid en minder kans op storingen.
  • Lagere onderhoudskosten.
    Dankzij de eenvoudige constructie van elektromotoren is er nauwelijks onderhoud nodig. U hoeft bijvoorbeeld geen oliewissels of het vervangen van filters meer uit te voeren, wat lagere onderhoudskosten tot gevolg heeft.
varen zonnepanelen, vluchtluik, cabinedek, gangboord, reling, open kuip Langenberg Cabin Cruiser LCC 33 Overwijk Yachting

ELEKTRISCH VAREN – NADELEN

De nadelen van een elektrische aandrijving ten opzichte van een traditionele dieselmotor:

  • Hogere aanschafkosten.
    Hoewel een elektromotor goedkoper is dan een dieselmotor, vereist elektrisch varen veel accucapaciteit. Dit resulteert in hogere aanschafkosten vanwege de kostbare accu’s. Aan de andere kant zijn er geen brandstofkosten bij elektrische aandrijving.
  • Beperkte actieradius.
    Schepen met dieselmotoren kunnen vaak meer dan honderd uur varen zonder te tanken. De elektrisch aangedreven Langenberg Cabin Cruiser en NeXt Generation hebben een actieradius van ongeveer zes uur afhankelijk van de snelheid. Om de actieradius te vergroten kunnen accu’s bijgeplaatst worden. Daarnaast kan ook overwogen worden de boot uit te rusten met een generator als zogenaamde ‘range extender’, die de accu’s tijdens het varen laadt.
  • Afhankelijkheid oplaadpunten.
    Als de boot niet beschikt over een generator worden de accu’s opgeladen via een walsstroomaansluiting. Voor twee uur elektrisch varen is de benodigde laadtijd bij een oplaadpunt met een capaciteit van zestien ampère ongeveer zes uur. Er zijn al speciale laadpalen voor elektrisch aangedreven boten en worden er steeds meer geïnstalleerd. Deze laadpunten met een 3-fasen aansluiting verkorten de laadtijd tot wel 75%.
  • Beperkter vermogen.
    Hoe groter het vermogen van de elektromotor, hoe kleiner de actieradius. Bij Overwijk Yachting kiezen we voor een vermogen dat een optimale balans biest tussen veiligheid, snelheid en actieradius. Op snelheid wordt niet ingeleverd want iedere Langenberg Cabin Cruiser en NeXt Generation haalt zijn rompsnelheid met dank aan het uitgekristalliseerde onderwaterschip en goede afstemming met de aandrijving.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING

De elektromotor

Onze elektrisch aangedreven Langenberg Cabin Cruiser E en NeXt Generation E zijn uitgerust met een krachtige Mitek elektromotor. Met een vermogen van maximaal 20 kW voor de kleinere modellen en 54 kW voor de grotere modellen, bieden onze elektromotoren voldoende vermogen voor een snelle acceleratie en het behalen van de rompsnelheid. Bovendien zijn al onze elektromotoren watergekoeld, wat zorgt voor een optimale bedrijfstemperatuur en verbeterde prestaties en efficiëntie. Het koelwatersysteem voorkomt oververhitting en verlengt de levensduur van de motor.

Voordelen

Aan boord van de E-modellen is een royaal accupakket waarmee u minimaal zes uur elektrisch kan varen. Indien gewenst kunnen extra accu’s worden toegevoegd om de actieradius te vergroten. Dit grote accupakket maakt de boot volledig gasloos en biedt voldoende stroom voor andere elektrische apparatuur aan boord, zoals een keramische kookplaat, koelkast, stofzuiger, boiler of verwarming.

HYBRIDE AANDRIJVING

Hybride pakket

Speciaal voor de Langenberg Cabin Cruiser en de NeXt Generation biedt Overwijk Yachting het ‘hybrid pakket’ aan, samengesteld met het Fisher Panda ‘EasyBox Parallel drive system’ gecombineerd met elektrocomponenten van onder meer Victron. Dit systeem functioneert naast de conventionele dieselmotor en maakt gebruik van dezelfde schroefas. Het elektrische aandrijfsysteem maakt het mogelijk om minimaal twee uur onafgebroken te varen met elektrische voortstuwing.

Voordelen

Andere voordelen van het Hybrid pakket zijn:

  • Geïntegreerde 5 kW Dynamo
    Geen noodzaak voor een aparte generator, waardoor ruimte, gewicht en geld worden bespaard.
  • Efficiënt Elektrisch Koken
    De dieselmotor laadt de accu’s direct bij via de dynamo, ideaal voor elektrisch koken of andere apparatuur met een hoog stroomverbruik.
  • Victron Systeembewaking
    Koppelbaar aan diverse componenten voor real-time inzicht in acculading, stroomverbruik, zonnepanelen, generator, lichtnet, tankniveaus en temperaturen.
  • Afstandsbediening via Wifi
    Beheer en monitor uw systeem op afstand via uw telefoon of vanuit huis, waardoor ultieme flexibiliteit ontstaat.
  • Eenvoudige Controle
    Pas stroomlimieten van walstroom aan en optimaliseer systeeminstellingen voor een probleemloze gebruik.

Kies voor ons Hybrid Pakket en ervaar de perfecte combinatie van efficiëntie, controle en comfort aan boord.